محققان دانشگاه ماساچوست آمهرست به تازگي دريافتهاند كه مصرف ماست غني شده با ميوهها و يا ماست تهيه شده از سويا ميتواند به كنترل ديابت نوع دوم و نيز كنترل فشار خون بالا كمك كند.
به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، اين محققان اعلام كردند كه اگرچه معمولا افراد مبتلا به ديابت از مصرف ميان وعدههاي شيرين منع ميشوند، اما ماست سويا و ماست لبني غني شده با ميوههايي چون هلو و توت فرنگي ميتواند به تنظيم آنزيمي كه بر روي قند خون تاثير ميگذارد، كمك كند. نتايج اين بررسيها در مجله «بيوشيمي تغذيه» به چاپ رسيده است.
پروفسور كاليداس شتي از دانشگاه ماساچوست آمهرست در اين باره اظهار داشت: غذايي كه فرد ميخورد بايد بعنوان جزئي از روشهاي درماني وي در نظر گرفته شود.
بيماري ديابت نوع دوم كه امروزه حدود 150 ميليون نفر در سرتاسر جهان به آن مبتلا هستند، در واقع افزايش غيرطبيعي قند خون بلافاصله پس از مصرف يك وعده غذايي است.
اين حالت ميتواند به رگهاي خوني، كليهها، قلب، چشمها و همچنين سيستم عصبي آسيب وارد كند.
بررسيها نشان ميدهد كه جوامع فقير بيش از ساير جوامع دنيا به دليل عادات غذايي نامطلوب به ديابت نوع دوم مبتلا ميشوند.
به گفته پروفسور شتي، تغييرات در رژيم غذايي روشي اساسي براي مبارزه با اين بيماري است و رژيمهاي غذايي سنتي كه سرشار از آنتي اكسيدانهاي حفاظت كننده از بدن هستند، بخش مهمي از اين راهحل به حساب ميآيند.
دكتر شتي در پايان تاكيد كرد: ما بايد در كنار ساير روشهاي درماني رژيم غذايي مناسبي نيز داشته باشيم و بيماري ديابت بيماري است كه داشتن يك رژيم غذايي مناسب در كنار ساير روشهاي درماني در بهبود آن تاثير قابل توجهي دارد. |